Subjectaid.no bruker informasjonskapsler. Ved å klikke her godkjenner du informasjonskapsler og brukervilkår.

Rådgivning om spiseforstyrrelser

Intervju med Nina Hvidsten, organisasjons- og kommunikasjonsrådgiver på Rådgivning om spiseforstyrrelser

Hei Nina!

Fortell kort om deres organisasjon og om deres arbeid for å nå ut til målgruppen.

ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser tilbyr gratis støtte, råd og veiledning for de som sliter med en spiseforstyrrelse eller som har et problematisk forhold til kropp og mat. Pårørende og fagpersoner er også velkommen til å ta kontakt med oss. ROS jobber i stor grad forebyggende. Overgangen mellom det å ha et vanskelig forhold til kropp og mat, til å få en spiseforstyrrelse er glidende. Vi er et lavterskeltilbud, der man kan få noen å snakke med uten at man har en diagnose og uten henvisning. Vi ønsker å tilby hjelp så tidlig som mulig, for å forhindre alvorlig sykdom. 

 

Dere har to skrifter hos oss, hvordan synes dere at lærerne og helsesøstrene skal bruke dem? 

ROS har utviklet en egen veileder for lærere og helsesøstre på bakgrunn av henvendelser fra disse yrkesgruppene – hvor de ønsker mer informasjon og verktøy i sitt møte med ungdom som sliter med mat og kropp. Denne veilederen forsøker å gi en innføring i hva spiseforstyrrelser egentlig handler om, når forholdet til mat og kropp blir problematisk og viktige elementer i en bekymringssamtale. Veilederen har en egen seksjon rettet mot lærere og en egen mot helsesøstre. I tillegg finner man konkrete øvelser og verktøy man kan bruke i møte med elever. I tillegg har ROS utviklet en brosjyre rettet mot elever i ungdomsskolen, kalt «Det handler om å våge» Dette er en brosjyre i lommeformat som handler om kropp, grenser og når man bør søke å snakke med noen. En brosjyre med informasjon vi tenker alle elever vil kunne ha nytte av å ha med seg. 

 

Hvordan kommer unge lettest i kontakt med dere?

For å gjøre terskelen for å søke hjelp lavest mulig tilbyr ROS rådgivning via chat. Her har man mulighet til å være anonym og vi ser at chatten ofte brukes som et første sted for å søke hjelp. I tillegg er vi tilgjengelig på telefon og e-post, og ved de lokale sentrene våre i Hordaland, Oslo, Rogaland og Trøndelag, er det mulig å komme til individuelle samtaler. Her kan man bli fulgt av samme rådgiver over tid. 

Nina-Hvidsten-bw.jpg

Nina Hvidsten, Organisasjons- og kommunikasjonsrådgiver på Rådgivning om spiseforstyrrelser

Ros_RÅDGIVNING_orange_logo_signatur.jpg

Tilbake til produktene