Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL)

Intervju med Robert J. Didham, UNESCO Chair on Education for Sustainable Lifestyles / Senter leder og førsteamanuensis.

Hei Robert! Hvem er CCL?

Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) er et forsknings- og læringssenter. Senteret er tildelt UNESCO Chair på Education for Sustainable Lifestyles. Senterets arbeid omfatter kunnskapsformidling til alle nivåer i samfunnet, fra klasserommet til FN-systemet. CCL styrker og videreutvikler ny tverrfaglig didaktikk til undervisning og utdanning for bærekraftig utvikling. Fokus er på aktive læringsformer, tverrfaglighet, forbruk, livsstil og sosial læring. CCL gir innspill til læreplaner, utvikler undervisningsmateriell, deltar i samfunnsdebatten, og gir faglige råd om utdanningspolitikk til myndigheter og organisasjoner.

Fortell om deres verktøykasser for aktiv læring? 

CCLs verktøykasser for aktiv læring er en serie undervisningsressurser som kan bidra til elevaktiv, tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling. Innholdet beskriver aktiviteter som ved bruk av ulike tilnærminger og pedagogiske metoder som, bilder og gjenstander, skaper innsikt i sammenhengene mellom livsstil og omgivelsene. Hver verktøykasse tar for seg et tema innen bærekraftig utvikling som forbruk og bærekraftig utvikling, klimaendring, personlig økonomi, og tid som ressurs. Den viser til aktiviteter som stimulerer refleksjon, kritisk tenkning, rådslagning, og kreativ problemløsning. 

Robert, du koordinere også UNESCO Chair for Education for Sustainable Lifestyles som Høgskolen fikk tildelt i 2015. Kan du fortelle mer om formålet til UNESCO Chair og hvordan Høgskolen i Innlandet bruker sin? 

Formålet med en UNESCO Chair er å fremme internasjonalt samarbeid mellom universiteter gjennom kunnskapsdeling og samarbeid. De er kompetansesentre som fungerer som tankesmier og brobyggere mellom akademia, sivilsamfunn, lokalsamfunn, forskning og myndigheter. De informerer politiske beslutningstakere, initierer nye undervisningsområder, og bidrar til innovasjon gjennom forskning og politikkutvikling.

Tildelingen til Høgskolen i Innlandet er en anerkjennelse av arbeidet som er gjort i mer enn 20 år, ledet Victoria W. Thoresen. Høgskolen ble tildelt UNESCO Chair for å sikre ekspertisen og videreutviklingen av arbeidet med dette tema.
CCL har identifisert 6 prioritets områder.
Disse er: 
1) Forskning og konseptutvikling,
2) Styrke høyere utdanningsinstitusjoner,
3) Innovative læringsprosesser,
4) Kapasitetsbygging og kompetanseutvikling,
5) Partnerskap og samarbeid, og
6) Rådgivning om utdanningspolitikk og informasjonsdeling.

Gjennom disse prioriterte områder ønsker vi å nå ut til et mangfold av interessenter, samtidig som vi fortsetter vår kontinuerlig utvikling av læringsprosesser som fremmer et mer bærekraftig levesett. Forskning, kapasitetsbygging og utdanningsaktiviteter fortsetter å være viktige områder for vår UNESCO Chair, samtidig som vi legger betydelig vekt på vår rolle i å fremme sør-sør- og nord-sør-samarbeid. Videre vil UNESCO Chair fortsette arbeidet med partnerskapsbygging, samarbeidet med UNESCO-programmer, samt rådgivingen om utdanningspolitikk og deling av informasjon.

 

Robert J. Didham, UNESCO Chair on Education for Sustainable Lifestyles / Senter leder og førsteamanuensis.