Kors på halsen

Alle barn og unge trenger noen å snakke med – også når de ikke vet om det de står i er «alvorlig nok». Vi har snakket med Nelli Kongshaugs om Kors på halsen, et gratis og anonymt samtaletilbud der barn og unge kan ta kontakt om alt fra vennskap, familie og skole til psykisk helse og vanskelige følelser.

Kan dere fortelle kort om Kors på halsen, og hva slags situasjoner barn og unge kan ta kontakt med dere om?
Kors på halsen er Røde Kors nasjonale og anonyme samtaletjeneste hvor barn og unge kan ta kontakt og snakke om alt. Røde Kors har drevet denne tjenesten i over 40 år og tematikken har faktisk ikke endret seg veldig mye. Samtalene handler ofte om relasjoner til jevnaldrende, familie og hjem situasjoner, kropp og helse samt psykisk helse og følelser. Om barn og unge kjeder seg, trenger tips til hvordan få seg en kjæreste eller vil snakke om mobbing på skolen, så er det frivillige som svarer og er beredt til å ta imot samtalen. 
 
Hvorfor mener dere det er viktig at barn og unge har et gratis og anonymt sted å henvende seg, også når de ikke helt vet om det de står i er «alvorlig nok»?
Uavhengig av tema og situasjon barnet er i, kan det å kunne snakke helt anonymt med noen for mange være lettere. En anonym tjeneste kjenner ikke til historien, foreldrene, relasjonen eller bostedet. Opplevelsen av å kunne fortelle fritt uten at noen dømmer deg, eller bringer informasjonen videre til noen er viktig, uavhengig av hva tema er. Kanskje en trenger å sjekke ut hvordan voksne responderer på det som skal fortelles, eller trenger bekreftelser på at ens følelser er vanlig, eller bare har behov for å snakke med en voksen om livet. I Kors på halsen har vi tid til å lytte. Mange unge opplever at voksne ikke har tid, eller at nettopp de voksne kan være utfordringen. Da kan det å snakke med noen anonymt ofte oppleves tryggere. 
 
Hvilke temaer eller utfordringer opplever dere at barn og unge ofte tar kontakt om, og hva kan dette fortelle lærere og skoler om elevenes hverdag?
Vi får mange samtaler hvor barn og unge forteller om deres opplevelser hjemme, på skolen og fritiden. Det kan være mobbing, familiesituasjonen, kjærlighetssorg, vennskap eller selvmordstanker. Temaene er varierte og mange. 
 
Hva kan skoler gjøre for at elever faktisk skal vite om, og tørre å bruke, et tilbud som Kors på halsen når de trenger noen å snakke med?
Elever har fortalt oss at hvis de skal få vite noe viktig, vil de gjerne få vite det fra læreren sin. Så hvis lærere forteller elevene sine om Kors på halsen hadde det jo vært helt supert. Lærerne kan enkelt informere om tjenesten ved å benytte undervisningsopplegget til Kors på halsen. Det tar ca. 15 minutter og man kan for eksempel gjennomføre det i klassens time. Det viktigste å fortelle er at tilbudet er helt anonymt og gratis, og alle tema er lov. Har man lyst til å snakke med en voksen er det bare å ta kontakt. Man trenger ikke å vite hva man skal si, det holder å starte med å si "hei". Å bestille en plakat og henge den opp i klasserommet kan også være en fin måte å minne barna på at det finnes et sted, bare for dem, der de kan lufte tankene uansett hva det er.
 
Nelli Kongshaug, Enhetsleder Digital ungdom