Det holder ikke at teksten virker enkel. Den må testes.
Bruk LIX
Det holder ikke at en tekst virker enkel. For å vite om den faktisk er lett å lese, bør du teste den. En vanlig metode er å bruke lesbarhetsmålet LIX.
Hva er LIX?
LIX (lesbarhetsindeks) måler hvor vanskelig en tekst er ut fra:
- hvor lange setningene er
- hvor mange lange ord teksten inneholder
Generelt gjelder:
- lange setninger gjør teksten vanskeligere
- mange lange ord gjør teksten vanskeligere
Slik regner du ut LIX
For å regne ut LIX må du:
- telle antall ord i teksten
- telle antall setninger
- telle hvor mange ord som har mer enn seks bokstaver
Deretter regner du ut:
- gjennomsnittlig setningslengde
- andelen lange ord
Disse to verdiene legges sammen og gir en LIX-verdi.
Slik tolker du LIX-verdien
- under 30 → svært lett tekst
- 30–40 → lett tekst
- 40–50 → middels vanskelig
- over 50 → vanskelig tekst
For materiell som skal fungere i skolen, er det ofte en fordel å ligge i den nedre delen av skalaen.
Husk dette
LIX gir en god indikasjon, men sier ikke alt.
En tekst kan ha en «god» verdi og likevel være vanskelig å forstå hvis:
- innholdet er uklart
- begrepene ikke blir forklart
- strukturen er uoversiktlig
Derfor bør du alltid kombinere LIX med å:
- lese teksten høyt. Snubler du selv når du leser? Da bør teksten forenkles.
- la noen andre lese teksten. Gjerne noen som ligner på målgruppen.
Det er enkelt å regne ut LIX-verdien for en tekst selv. I den grundige guiden vår viser vi hvordan du regner ut LIX steg for steg og hvordan du tolker resultatet i praksis.