Videoen introduserer utdanning for bærekraftig utvikling på en enkel måte. Videoen forklarer hvorfor utdanning for bærekraftig utvikling er viktig og hva som ønskes oppnådd gjennom utdanning for bærekraftig utvikling. Videoen kan brukes til å sette i gang en refleksjon rund bærekraftig utvikling. Videoen er på engelsk, med norsk teksting.
Videoen viser hvordan man kan bruke bilder til å utforske bærekraftig utvikling. Aktivitetene egner seg godt som oppstartsøvelser og bidrar til en personlig kobling mot temaet
Videoen viser fordelene med tverrfaglig utdanning og læring for undervisningspraksis generelt, og hvordan bruk av tverrfaglig opplæring kan styrke studentenes læringsutbytte og deres evne til livslang læring. Videoen ser også på hvordan tverrfaglige tilnærminger kan brukes i undervisning. Denne videoen er på engelsk med norsk tekst.
Aktiv Læring Verktøykasse 3 - engelsk versjon
A toolkit designed with students for students
Videoen gir en kort introduksjon til Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) ved Høgskolen i Innlandets arbeid med utdanning for bærekraftig utvikling. Her presenteres verktøykasser med aktive læringsformer til bruk for lærere i tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling. Disse er laget av CCL i samarbeid med deres nasjonale og internasjonale nettverk.
A values-based toolkit for teachers
Serien med verktøykasser er utviklet for lærerutdannere og lærere som er interessert i utdanning for bærekraftig utvikling. Serien er for bruk i ungdomsskole og videregående opplæring. Barnehagelærere og lærere i barneskolen, så vel som i høyere utdanning, kan lett tilpasse noen av aktivitetene og innholdet til bruk for deres elev- og studentgruppe.
Videoen gir en kort introduksjon til Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) ved Høgskolen i Innlandets arbeid med utdanning for bærekraftig utvikling. Her presenteres verktøykasser med aktive læringsformer til bruk for lærere i tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling. Disse er laget av CCL i samarbeid med deres nasjonale og internasjonale nettverk.
Aktiv Læring Verktøykasse 4 - engelsk versjon
A toolkit designed with students for students
A values-based toolkit for teachers
Aktiv Læring Verktøykasse 9 - engelsk versjon
Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL)
Intervju med Robert J. Didham, UNESCO Chair on Education for Sustainable Lifestyles / Senter leder og førsteamanuensis.
Hei Robert! Hvem er CCL?
Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL) er et forsknings- og læringssenter. Senteret er tildelt UNESCO Chair på Education for Sustainable Lifestyles. Senterets arbeid omfatter kunnskapsformidling til alle nivåer i samfunnet, fra klasserommet til FN-systemet. CCL styrker og videreutvikler ny tverrfaglig didaktikk til undervisning og utdanning for bærekraftig utvikling. Fokus er på aktive læringsformer, tverrfaglighet, forbruk, livsstil og sosial læring. CCL gir innspill til læreplaner, utvikler undervisningsmateriell, deltar i samfunnsdebatten, og gir faglige råd om utdanningspolitikk til myndigheter og organisasjoner.
Fortell om deres verktøykasser for aktiv læring?
CCLs verktøykasser for aktiv læring er en serie undervisningsressurser som kan bidra til elevaktiv, tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling. Innholdet beskriver aktiviteter som ved bruk av ulike tilnærminger og pedagogiske metoder som, bilder og gjenstander, skaper innsikt i sammenhengene mellom livsstil og omgivelsene. Hver verktøykasse tar for seg et tema innen bærekraftig utvikling som forbruk og bærekraftig utvikling, klimaendring, personlig økonomi, og tid som ressurs. Den viser til aktiviteter som stimulerer refleksjon, kritisk tenkning, rådslagning, og kreativ problemløsning.
Robert, du koordinere også UNESCO Chair for Education for Sustainable Lifestyles som Høgskolen fikk tildelt i 2015. Kan du fortelle mer om formålet til UNESCO Chair og hvordan Høgskolen i Innlandet bruker sin?
Formålet med en UNESCO Chair er å fremme internasjonalt samarbeid mellom universiteter gjennom kunnskapsdeling og samarbeid. De er kompetansesentre som fungerer som tankesmier og brobyggere mellom akademia, sivilsamfunn, lokalsamfunn, forskning og myndigheter. De informerer politiske beslutningstakere, initierer nye undervisningsområder, og bidrar til innovasjon gjennom forskning og politikkutvikling.
CCL har identifisert 6 prioritets områder.
Disse er:
1) Forskning og konseptutvikling,
2) Styrke høyere utdanningsinstitusjoner,
3) Innovative læringsprosesser,
4) Kapasitetsbygging og kompetanseutvikling,
5) Partnerskap og samarbeid, og
6) Rådgivning om utdanningspolitikk og informasjonsdeling.
Gjennom disse prioriterte områder ønsker vi å nå ut til et mangfold av interessenter, samtidig som vi fortsetter vår kontinuerlig utvikling av læringsprosesser som fremmer et mer bærekraftig levesett. Forskning, kapasitetsbygging og utdanningsaktiviteter fortsetter å være viktige områder for vår UNESCO Chair, samtidig som vi legger betydelig vekt på vår rolle i å fremme sør-sør- og nord-sør-samarbeid. Videre vil UNESCO Chair fortsette arbeidet med partnerskapsbygging, samarbeidet med UNESCO-programmer, samt rådgivingen om utdanningspolitikk og deling av informasjon.