Rådet for psykisk Helse

Rådet for psykisk helse er en ideell paraplyorganisasjon som jobber for et samfunn som bidrar til bedre psykisk helse for alle. Denne brosjyren er laget av redaksjonen i Magasinet Psykisk helse i samarbeid med fagmiljø og personer med egen erfaring.


Trykt materiell for bestilling
Kompletter med digitalt materiell
Alle digitale filer knyttet til materialer du bestiller sendes automatisk til din registrerte e-postadresse innen en uke etter at du har lagt inn bestillingen. Du kan også laste dem ned direkte her
Psykisk Oppvekst. Selvskading?

Det du ser - blir også ditt ansvar.

Skolevegring

Skolevegring kan ha mange årsaker, men det er viktig at barn blir tatt på alvor, og at skole og foreldre bidrar til å løse problemet. Førsteamanuensis Trude Havik ved Universitetet i Stavanger, og far til barn med skolevegring, Sindre Holme kommer med råd.


Rådet for psykisk helse

Intervju med Cathrine Brundell - Ansvarlig redaktør Rådet for psykisk helse om motivasjonen bak utviklingen av materialet "Hva er selektive spisevansker?"

Hva var motivasjonen bak utviklingen av dette materialet Hva er selektive spisevansker?
Mange barn blir oppfattet som veldig kresne eller vanskelige med maten. Når man har det sånn, er det ikke det at man ikke liker maten, man vil gjerne spise, men man klarer ikke. Foreldre og andre voksne blir lett desperate - barn må jo få i seg mat. Derfor prøver man kanskje både straff og belønning, uten at noen av delene hjelper. Den som ikke klarer å spise får det ikke bedre heller. Rådet for psykisk helse har ønsket å spre informasjon som gjør livet lettere både for barn og foreldre. Selektive spisevansker (Arfid) er en diagnose i det nye diagnosesystemet som Norge er i ferd med å ta i bruk. Det er helt ulikt spiseforstyrrelse, selv om det kan ligne litt. Vi har ønsket å belyse et tema med forsknings- og erfaringsbasert kunnskap for å øke kunnskap om et tema som kan være ekstra belastende dersom omgivelsene ikke forstår en.

Hvordan er det tenkt at dette materialet skal brukes i skolene, og hvilke pedagogiske metoder anbefales for å innpasse det i undervisningen?
En eller flere i hver klasse er i berøring med selektive spisevansker. Formålet er å normalisere og ufarliggjøre, derfor bør man snakke generelt og åpent. Temaet kan være en del av mestringsfag, eller mat og helse-fag. Tanken er også at barn skal ta med folderen og kunnskapen hjem. Vi har forslag til mer info, og nyttige lenker som foreldre kan bruke.

Hvilke resultater eller effekter håper dere å oppnå ved å bruke Hva er selektive spisevansker i undervisningen?

Hovedmålet er at den enkelte får det bedre, enten fordi hen vet hva det handler om, fordi andre vet hva det handler om, eller fordi tilstanden bedrer seg. Deretter er målet at andre - foreldre, lærere, ansatte på aks, foreldre til venner – får økt kunnskap, mer forståelse og blir mindre usikre på hvordan man kan håndtere tilstanden. Det finnes hjelp å få og det er ikke vrange barn det handler om. Vi ønsker at alle barn som har det slik skal vite at de ikke er alene, og at det ikke er deres «feil».

Cathrine Brundell -  ansvarlig redaktør Rådet for psykisk helse