Rådgivning om spiseforstyrrelser

ROS– Rådgivning om spiseforstyrrelser er et lavterskeltilbud som tilbyr gratis støtte, råd og veiledning for de som sliter med en spiseforstyrrelse eller som har et problematisk forhold til mat og kropp. Pårørende/nærstående er også velkommen til å ta kontakt med oss. Vår rådgivningstjeneste er tilgjengelig på telefon, chat og e-post.

Ved våre lokale sentre i Troms og Finnmark, Vestland, Rogaland, Trøndelag og Oslo er det også mulig å kommer til individuelle samtaler hvor du kan fulgt opp av rådgiver over lengre tid. Du trenger ingen henvisning. Individuelle samtaler er også tilgjengelig digitalt. 

ROS jobber med og ut fra et brukerperspektiv, noe vi anser som selve grunnlaget for vår virksomhet. Vi mener erfaringsbasert kunnskap er essensielt i forebyggingsarbeid, opplysningsarbeid og tilfriskningsarbeid. Egenerfaring kombinert med faglig kunnskap utgjør ROS sin unike kompetanse.
Trykt materiell for bestilling
Kompletter med digitalt materiell
Alle digitale filer knyttet til materialer du bestiller sendes automatisk til din registrerte e-postadresse innen en uke etter at du har lagt inn bestillingen. Du kan også laste dem ned direkte her
Skifttema

Hvordan du snakker om din egen kropp påvirker ikke bare deg selv, men også de rundt deg. Dette vil ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser gjøre folk bevisste på gjennom kampanjen #skifttema.

Jeg mangler ord

Når kan jeg søke hjelp? Hvor går grensen? En liten brosjyre i lommeformat, rettet mot personer med et vanskelig forhold til kropp, mat og følelser.

Spiseforstyrrelser, informasjon til pårørende og andre nærstående

Lær mer om spiseforstyrrelser, årsaker og kjennetegn. Her får du også råd om hvordan du kan hjelpe dersom du står nær noen som har en spiseforstyrrelse.

Trening, kropp og følelser

Trening og fysisk aktivitet kan være en fin måte å regulere følelser på. Men dersom trening er den eneste måten man klarer å la vonde og vanskelige følelser få utløp på, vil den positive effekten bli borte. Det er derfor viktig å få hjelp til andre måter å håndtere det vonde og vanskelige på, slik at treningen kan bli lystbetont. I denne brosjyren får man informasjon og råd, når treningen har blitt destruktiv.


Rådgivning om spiseforstyrrelser

Intervju med Nina Hvidsten, organisasjons- og kommunikasjonsrådgiver på Rådgivning om spiseforstyrrelser

Hei Nina! Fortell kort om deres organisasjon og om deres arbeid for å nå ut til målgruppen.
ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser tilbyr gratis støtte, råd og veiledning for de som sliter med en spiseforstyrrelse eller som har et problematisk forhold til kropp og mat. Pårørende og fagpersoner er også velkommen til å ta kontakt med oss. ROS jobber i stor grad forebyggende. Overgangen mellom det å ha et vanskelig forhold til kropp og mat, til å få en spiseforstyrrelse er glidende. Vi er et lavterskeltilbud, der man kan få noen å snakke med uten at man har en diagnose og uten henvisning. Vi ønsker å tilby hjelp så tidlig som mulig, for å forhindre alvorlig sykdom. 

Dere har to skrifter hos oss, hvordan synes dere at lærerne og helsesøstrene skal bruke dem? 
ROS har utviklet en egen veileder for lærere og helsesøstre på bakgrunn av henvendelser fra disse yrkesgruppene – hvor de ønsker mer informasjon og verktøy i sitt møte med ungdom som sliter med mat og kropp. Denne veilederen forsøker å gi en innføring i hva spiseforstyrrelser egentlig handler om, når forholdet til mat og kropp blir problematisk og viktige elementer i en bekymringssamtale. Veilederen har en egen seksjon rettet mot lærere og en egen mot helsesøstre. I tillegg finner man konkrete øvelser og verktøy man kan bruke i møte med elever. I tillegg har ROS utviklet en brosjyre rettet mot elever i ungdomsskolen, kalt «Det handler om å våge» Dette er en brosjyre i lommeformat som handler om kropp, grenser og når man bør søke å snakke med noen. En brosjyre med informasjon vi tenker alle elever vil kunne ha nytte av å ha med seg.

Hvordan kommer unge lettest i kontakt med dere?
For å gjøre terskelen for å søke hjelp lavest mulig tilbyr ROS rådgivning via chat. Her har man mulighet til å være anonym og vi ser at chatten ofte brukes som et første sted for å søke hjelp. I tillegg er vi tilgjengelig på telefon og e-post, og ved de lokale sentrene våre i Hordaland, Oslo, Rogaland og Trøndelag, er det mulig å komme til individuelle samtaler. Her kan man bli fulgt av samme rådgiver over tid. 

Nina Hvidsten, Organisasjons- og kommunikasjonsrådgiver på Rådgivning om spiseforstyrrelser
Lærerstemmer Positivt med faktastoff og at det er presentert på en måte som ungdom forstår, uten at det er moraliserende.

Innholdet er enkelt, informativt og gir meg som lærer kunnskap til den aktuelle diagnosen. Undertegnede arbeider også som praksislærer og har også brukt deres infohefter til å informere og lære om enkelte elevers diagnoser og  utfordringer.